Pantsättning av bostadsrätt : En analys av rättsläget enligt denuntiationsprincipen
Sammanfattning: Det saknas formkrav för erhållande av sakrättsligt skydd vid pantsättning av bostadsrätter varför det i praxis har utvecklats att föreningen ska underrättas, denuntieras, i analogi med 31§ SkbrL. Det saknas även formkrav på denuntiationens utformning, vem som är behörig att motta den eller krav på formell prövning av pantsättningens giltighet. Föreningen har endast ett lagstadgat krav enlig BRL att anteckna pantsättningen i föreningens lägenhetsförteckning. Varje förening har en egen lägenhetsförteckning vilket innebär att det saknas ett enhetligt och tillförlitligt register över samtliga bostadsrätter så som finns för fast egendom. Hanteringen av pantsättningar av bostadsrätter handläggs således många gånger av personer på ideell basis och med skiftande kompetens, dessutom hanteras varje denuntiation manuellt. Det förekommer därför att anteckningar om pantsättningar inte är korrekt införda i lägenhetsförteckningarna, vilket innebär att panträtten inte är sakrättsligt skyddad. Av den anledningen har flertalet statliga utredningar gjorts i syfte att inrätta ett statligt register över bostadsrätter. Tyvärr har förslagen inte lett till någon lagändring, bl.a. med hänsyn till integritetsintressen, varför problemen kvarstår.Vid en jämförelse med det statliga fastighetsregistret framstår nuvarande ordning för pantsättning av bostadsrätter som tämligen rättsosäker och icke transparent. Flertalet andra kreditobjekt med höga ekonomiska värden är starkt reglerade vad det gäller det sakrättsliga skyddet vid pantsättning, t.ex. fast egendom och finansiella instrument. Bostadsrätter betingar ofta höga ekonomiska värden och utlåningen med bostadsrätter som säkerhet uppgår till drygt 600 mdr kronor.Rättsekonomiska lagregler har som ändamål att tillvarata samhällets resurser på bästa sätt, vilket talar för att nuvarande ordning bör förändras. För att komma till rätta med problemen bör ett statligt register över bostadsrätter införas. Registret bör likna registret över fast egendom för att uppnå transparens och regleringen bör likna det regelverk som JB stipulerar för att uppnå rättssäkerhet. Ett sådant register skulle dessutom stärka bostadsrätten som kreditobjekt.Avtalsprincipen bör införas vid överlåtelser av bostadsrätter såsom gäller för fast egendom, men inte vid pantsättningar eftersom borgenärers behov av publicitet inte tillgodogörs. Ett register över bostadsrätter skulle medföra att registreringsprincipen kan införas vid pantsättning, panträtten blir sakrättsligt skyddad när pantsättningen registreras. Alternativt kan3denuntiationsprincipen behållas för det fall det anses att föreningen är underrättad när registrering av panthavare har gjorts.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)