Social-CRM - Bank & Försäkringsföretagens förhållning till sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka bank- och försäkringsföretagens förhållning till sociala medier. Ambitionen är att utreda huruvida det föreligger en passiv inställning samt vad den beror på. Undersökningen är kvalitativ och således av djup karaktär, med förklarande ambitioner. Vi har använt oss utav en induktiv ansats och med hjälp av ett fallföretag ökat förståelsen.Insamling av uppsatsens empiriska material har skett genom semistrukturerade intervjuer med sju respondenter från fall-företaget. Undersökningen påpekar att fallföretaget uppvisar en tydlig passiv förhållning till sociala medier. Tendenserna till bank- och försäkringsföretagens försiktighet beror dels på den bristande förståelsen i kommunikationsmedlets genomslagskraft samt hur sociala medier kan användas långsiktigt som ett potent CRM-verktyg för att skapa kundlojalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)