Praktik i praktiken Om svenskstudier och praktik – en kvalitativ studie med fokus på den invandrades upplevelser i samband med praktik som åtgärd inom sfi, SAS och Sv2A-studier

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Roger Andersson; [2010-08-17]

Nyckelord: Praktik; Svenska som andraspråk; Integration;

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka invandrares syn på och upplevelser av praktik i samband med svenskstudier. Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med fyra kvinnor som alla har erfarenheter av praktik i samband med sfi och studier i svenska på högre nivåer. Deras upplevelser har sammanställts under fyra olika teman; språkutveckling, handledarens roll, möjligheter till arbete, samt integration. Dessa olika teman jämförs även med en rad statliga utredningar och andra rapporter som tar upp praktik och kopplingen till de olika temana. Studiens teoretiska referensram visar på högt ställda politiska intentioner när det gäller praktik som åtgärd för en etablering i samhället. Praktiken ska bl.a. gynna inträdet på arbetsmarknaden och vara språkutvecklande. Respondenternas syn på praktiken handlar framför allt om betydelsen av praktik som språkutvecklande och som mycket viktigt för att kunna få ett arbete. Studien uppmärksammar att arbetsförmedlingen anser att arbete är vägen till språk, medan utbildningslinjen ser språket som vägen till arbete. Att man ska nå fram till målet – språk och arbete – är allas ambition, men hur man når fram och vilken roll praktiken fyller i sammanhanget finns det olika uppfattningar om. Denna studie menar att de politiska intentionerna skulle kunna fungera bättre om en större samverkan och samsyn fanns hos de olika aktörerna runt invandraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)