Förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan : - med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Vårt syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Samverkansuppdraget fyller en stor funktion i förskollärarens yrkesroll och det är därför av stor vikt att kommunikationen mellan förskollärare och vårdnadshavare fungerar för att kunna uppnå en god samverkan mellan förskola och hem. För att nå vårt syfte använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som metod. Vi har intervjuat sju förskollärare som arbetar på tre olika förskolor i södra Sverige. För att ta reda på deras erfarenheter kring samverkan i vardagskontakten med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Resultatet analyserades utifrån teorier om samtal och kommunikation samt dragit slutsatser som vi diskuterat i relation till tidigare forskning på området. Slutsatsen av vårt resultat var att samverkan i den dagliga kontakten oftast sker vid hämtning och lämning. Samt att kommunikation är grunden till en fungerande samverkan där vårdnadshavarna ges delaktighet och inflytande. En god samverkan med vårdnadshavarna uppnås genom förskollärare som har ett professionellt förhållningssätt och bemötande där begrepp som förståelse, lyhördhet och tydlighet är högst betydelsefulla i yrkesrollen. I samverkan med vårdnadshavarna med annat modersmål än svenska anser förskollärarna att trygghet är en viktig grund för att samverkan ska fungera och flera olika hjälpmedel anses som nödvändiga för att kommunikationen mellan förskola och hem ska kunna fungera på bästa sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)