Hållbar utveckling i turismnäringen. : En studie om turismföretagens jakt på ett hållbart arbetssätt genom miljödiplomering.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för humaniora (HUM)

Sammanfattning: Bakgrund: Företag som arbetar för miljön blir allt vanligare inom olika branscher i Sverige. Hållbar utveckling beskrivs idag som lösningen på dagens miljöproblem, bland företagskretsar kallas detta även för miljömanagement. Miljödiplomering är ett verktyg som används för att företagets verksamhet skall påverka miljön så lite som möjligt. Sverige ligger i toppen av länder som arbetar med hållbar utveckling och i och med den ökade miljödebatten i världen känner företag press från kunder och andra intressenter till att agera. Miljödiplomeringen gör att företag kan vara med och förändra klimathoten och kämpa för hållbar utveckling. Syfte: Syftet med denna uppsats är undersöka hur miljödiplomering fungerar för företag inom turismbranschen. Företagets negativa och positiva åsikter om miljödiplomering kommer att redovisas. Är miljödiplomering ett bra verktyg för företag som vill arbeta mot hållbar utveckling? Metod: I denna studie har jag använt mig av en kvalitativ undersökning. Jag har tolkat och granskat insamlat material från 5 stycken djupgående intervjuer med företag som har en miljödiplomering. Resultat: Hur företagen har genomgått sin miljödiplomering har varit olika men det som företagen har gemensamt är att alla de fem företagen har en positiv upplevelse från att ha blivit miljödiplomerade. Några företag anser att miljödiplomeringen har varit billig medans enstaka mindre företag tycker att den har varit dyr. En genensam åsikt från alla de fem företagen var att de svarade att miljödiplomeringen var för enkel att uppnå. Däremot tyckte alla företagen att det är viktigt att göra någonting för miljön och att miljödiplomeringen var ett bra verktyg för företag att använda sig av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)