Lärarens upplevelse av elevernas mobiltelefonanvändning i klassrummet : en fallstudie

Detta är en Magister-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Sammanfattning: Något händer när ny teknik gör intåg i klassrummet där undervisning, studier och lärande i olika ämnen står på schemat. I nästan varje elevs ficka finns idag en populär artefakt, mobiltelefonen. Att telefonen påverkar skolkulturen är förståeligt. Men hur anser lärarna att elevernas användning, kommunikationsrutiner och strategier för studier och lärande påverkar undervisningen och attityderna till skolarbetet? I skolan har man traditionellt alltid använt artefakter som myndigheterna har tillhandahållit, exempelvis böcker, penna och papper. Men idag har det skett en förändring som också påverkar elevernas lärande. Eleverna kommunicerar bland annat via sms och sociala medier med kompisar i och utanför klassrummet. Många lärare anser att mobiltelefonen stör undervisningen och elevernas lärande. Syftet är att öka kunskapen om hur lärarna upplever verksamheten när eleverna använder mobiltelefoner i skolan. Hur beskriver läraren sin egen erfarenhet av elevernas användning av mobiltelefonen och vad ser de för konsekvenser av användandet? Jag har valt fallstudie som forskningsansats och mina datainsamlingsmetoder är enkäter och intervjuer. Jag introducerar socialkonstruktivism, analyserar data från ett sociokulturellt perspektiv och beskriver villkoren för elevernas kunskapsutveckling. Resultatet har jag analyserat och tolkat med hjälp av verksamhetsteoretiska begrepp och modeller. Sedan har jag gjort en hermeneutisk tolkning för att förstå verksamheten. Resultatet visar att det finns flera motsättningar på olika nivåer som styr om läraren tillåter mobilen i klassrummet, bl a. lärarens behov och kunskap men också tolkningen av skolans regler och rutiner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)