Upplevelsen av delaktighet hos elever med funktionsnedsättning inom autism

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Marie Apelfjord; [2018]

Nyckelord: Autism; delaktighet; inkludering; lärande; samspel.;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur elever med en funktionsnedsättning inom autismspektrum (AST) upplever delaktighet i sin skolsituation. Studien är kvalitativ och har en fenomenologisk ansats och utgår från ett relationellt perspektiv. I analysen av studien är den teoretiska referensen ett kommunikativt relationellt perspektiv samt ett sociokulturellt perspektiv på upplevelsen av delaktighet samt konstruerande av kunskap. Frågeställningarna är: Hur upplever eleverna delaktighet i lärandesituationen? Hur upplever eleverna delaktighet i sociala sammanhang i skolan? Hur kan elevens möjligheter till delaktighet förstås i ett kommunikationsinriktat perspektiv? Begreppet delaktighet har i olika kontexter olika betydelser men gemensamt mellan dessa är att individen själv upplever sig delaktig i det sammanhang den ingår i. Därför måste bedömning av delaktighet i första hand göras i den miljö som är aktuell för personen. Hur lärandet sker för eleven är beroende av lärandesituationens villkor och elevens förutsättningar i samspel med omgivande faktorer såsom kvaliteten på relationen mellan eleven, läraren, och elever och skolans synsätt på kunskap och hur organisationen främjar elevens lärande. Elever med diagnoser inom autismspektrum som medför kognitiva nedsatta funktioner möter utmaningar i en inkluderande skola då lärandesituationer och styrdokument utgår från att elever kan förstå innebörden i kommunikation och tolka sammanhang. Tidigare forskning med utgångspunkt i hur elever med diagnos inom AST upplever sin skola har visat samstämmiga resultat på vilka villkor elever har och behöver för deras upplevelse av delaktighet. Metoden för undersökningen var öppen intervju där elever i ålder 14-18 år från inkluderande traditionella skolor berättade om sin upplevelse av lärandesituation och interaktion i skolan. Deras berättelser lade grunden till en tematisk sammanställning som analyserades med teoretiska perspektiv. Resultatet visade att flera av eleverna upplevde låg nivå av delaktighet i olika skolsituationer som kunde kopplas till den sociala kontexten inom skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)