Malaysia och Thailand som turistdestination : ur ett svenskt perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Titel: Malaysia och Thailand som turistdestinationer - ur ett svenskt perspektiv. Författare: Isabell Gustavsson & Maria Hovold. Nyckelord: Malaysia, Thailand, destinationsutveckling, massturism och sexturism. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad studenter från Linnéuniversitetet i Kalmar har för uppfattningar av turistdestinationen Malaysia. Genom att även jämföra respondenternas uppfattningar om Thailand vill vi nå en djupare förståelse om detta ämne. Vår frågeställning är; vad har studenter från Linnéuniversitetet i Kalmar för uppfattningar av turistdestinationen Malaysia respektive Thailand? Vi har genomfört en kvalitativ studie genom fyra fokusgrupper med studenter från olika fakulteter vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Vi har även intervjuat Stephan Hoffström som är marknadsföringschef på Malaysia Tourism Boards kontor i Stockholm. Studenterna tyckte att Malaysia och Thailand är två länder som erbjuder liknande klimat, stränder och värme. De trodde att backpackerturismen är ett vanligt resealternativ i Malaysia i jämförelse med Thailands massturism. Studenterna tyckte att Malaysia borde satsa mer på lyxigare turism och de ansåg även att Malaysia inte har samma massturism i jämförelse med Thailand. Sexturismen ansågs som vanligare i Thailand än vad den är i Malaysia och delvis trodde studenterna att det berodde på att Malaysia är ett muslimskt land, men även eftersom turismen inte sågs som lika utbredd som i Thailand.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)