Tvinga aldrig barnen att säga förlåt! : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger hanterar konflikter i förskolan bland barnen samt vilka strategier pedagogerna använder sig av. En kvalitativ undersökning genomfördes med hjälp av intervjuer och observationer. Tio förskollärare intervjuades och flera observationer genomfördes. Resultatet analyserades med stöd av Piagets två första utvecklingsstadier, Vygotskijs sociokulturella teori och tidigare forskning om konflikter och konflikthantering. Studiens resultat visade att en närvarande och lyhörd pedagog kan skapa lärtillfällen i samband med konflikthantering genom att föra en dialog och se till att barnen reflekterar över sin handling. Vidare visade undersökningen att det viktigaste under en konflikt inte alltid är att agera snabbt som pedagog, utan att också, i de fall det är möjligt, försöka avvakta och se om barnen löser sina konflikter på egen hand eller inte. Informanterna uppgav att det är viktigt att som pedagog låta alla parter uttrycka sina tankar och känslor och att låta barnen komma fram till en lösning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)