Kompetenser och bildningsideal i musiklärarutbildningen – en taxonomisk studie av tre högskolors kursplaner

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Johan Wallerstedt; [2011]

Nyckelord: Kursmål; kursplaner; musik; lärarutbildning; kompe;

Sammanfattning: SammanfattningVad är det för slags kunskap man förväntas tillägna sig på musiklärarutbildningen? Jag har här undersöktkursplaner för musiklärarutbildningen och speglat dem i äldre utbildningar, även i ungdomsskolans läroplaner.Mitt syfte är att ta reda på vad som kan läsas i tre kursplaners kursmål på tre musiklärarutbildningar medavseende på bildningsideal och kompetensaspekter. Jag tar hjälp av Krathwohls reviderade taxonomi för att fåsyn på skillnader och likheter i kompetenser mellan kursmålen. De undersökta kursmålen är hämtade från kurseri klassmetodik/didaktik, klassensemble och musikhistoria/antropologi. Dessa skiljer sig något i utformning ochnamn mellan skolorna men likheterna vad gäller innehåll gör dem jämförbara. Kurserna är hämtade frånmusiklärarutbildningarna i Göteborg, Stockholm och Piteå och sammanlagt ingår nio kursplaners kursmål istudien.Kursmålen som jag undersökt har övergripande formuleringar. Det verkar som om ämnesspecifika mål harfått ge vika för de övergripande målen, och detta kan vara anledningen till att målen saknar musikaliska begrepp.Detta kan vara ett uttryck för att musiklärarprofessionen är svag. Metakognition förekommer endast i två av denio undersökta kursernas kursmål. Att begrepp inte förekommer i kursmålen behöver inte betyda attundervisning är fri från dessa. Viss forskning som jag har tagit del av pekar på att musikundervisning tenderar attvara synnerligen ämnesspecifik. Den klassiska musiken behandlas inte på samma sätt nu som på 1950-talet. Dåspelades den, nu studeras den teoretiskt inom musikhistoriekurser. Det som framförallt utövas praktiskt, d.v.s.spelas, speglar den populärmusikkultur som finns i samhället idag. Lärares förmåga att formulera styrdokumentär en central yrkeskompetens som kräver ett gemensamt didaktiskt språk. Jag drar slutsatsen efter mitt arbete attdenna yrkeskompetens hos musiklärare borde stå inför ett starkt behov av utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)