Att överskatta sin egen förmåga & tidsinkonsistens : En studie om hur gymnasieelever överskattar sin egen förmåga och effekten av tidsinkonsistens

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Att överskatta sin egen förmåga är en aspekt av en självutvärderings bias som indikerar att det finns att stark självförtroende. Tidsinkonsistens är ett begrepp som många människor kan känna igen sig med. Det innebär att man fattar ett beslut inför framtiden men när det är dags att verkställa beslutet så ändrar man sig. Denna studie gjordes för att undersöka om elever överskattar sin förmåga på ett terminsprov i matematik och om tidsinkonsistens förekommer hos elever på gymnasiet. Mellan 9-12 dagar innan eleverna hade ett terminsprov i matematik fick de svara på en enkät bestående av 4 frågor. Precis innan de skulle skriva sitt prov fick de svara på samma enkät en gång till. En fråga på enkäten handlade om betyg, och eleverna skulle då försöka uppskatta vilket betyg deras provresultat skulle motsvara. Elevernas svar från båda enkäterna jämfördes sedan med deras verkliga betyg för att se om eleverna överskattade sin förmåga eller inte. Resultatet visade att cirka 54 procent av eleverna överskattade sin förmåga vid första enkäten och cirka 44 procent vid andra enkäten. Av pojkarna var det 60 procent som överskattade sin förmåga vid första tillfället och cirka 47 procent vid andra tillfället. Av flickorna var det cirka 51 procent som överskattade sin förmåga vid första tillfället och cirka 43 procent vid andra tillfället. Resultatet visade då att både killar och tjejer tenderar att överskatta sin förmåga. För att undersöka tidsinkonsistens jämfördes elevernas förväntade betyg vid det första tillfället med deras förväntade betyg vid det andra tillfället.  Det var cirka 31 procent av alla elever som var tidsinkonsistenta, i form av att de ändrade sitt förväntade betyg vid det andra tillfället jämfört med vid första tillfället. Av pojkarna var det cirka 30 procent och av flickorna var det cirka 32 procent som var tidsinkonsistenta. Resultatet visade alltså inte så stor skillnad mellan könen. Detta innebär att de flesta elever var tidskonsistenta, de ändrade alltså inte sin uppfattning angående sin kunskap inom matematik vid det andra tillfället. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)