En undersökning om ARU-certifikatet på reklambyråer i Malmö

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: För att få lov att vara medlem i Sveriges kommunikationsbyråer är det ett krav att bli ARU-certifierad. Ansvarig reklamutgivare (ARU) är en certifiering som bland annat innebär en utbildning inom svensk marknadsföringsjuridik och en kvalitetsstämpel. De personer som gått ARU-utbildningen känner till de lagar och etiska riktlinjer som styr Sveriges marknadskommunikationer och får den rätta kompetensen för att fatta juridiska beslut i det dagliga arbetet på en reklambyrå. I Malmö finns det cirka 50-70 reklambyråer som arbetar med reklam på ett professionellt sätt. Ändå är det endast tio av dem som är ARU-certifierade.Frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är: på vilket sätt kan ARU-certifieringen gynna en reklambyrå i Malmö? Varför är inte fler reklambyråer ARU-certifierade i Malmö? Huvudsyftet med arbetet var att undersöka varför det är endast tio reklambyråer som är ARU-certifierade i Malmö och undersöka om det är bättre att ha ett ARU-certifikat.För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod genomförts. Genom att intervjua nyckelpersoner från fem olika reklambyråer i Malmö samt två mindre intervjuer från Reklamombudsmannen respektive Sveriges Kommunikationsbyråer har en slutsats kunnat dras. Reklambyråerna valdes ut på grund av dess verksamhetsstorlek så att de skulle vara så lika som möjligt. Det gjordes tre intervjuer med reklambyråer som idag har ett ARU-certifikat samt två intervjuer med reklambyråer som inte är ARU-certifierade. Reklambyråerna som intervjuades har valts av författaren att göras anonyma genom hela arbetet.Arbetet visar att ARU-certifikatet inte är välkänt inom branschen, en del av respondenterna tror till och med att det är ett utdöende koncept. ARU-certifikatet är inte ett kundkrav men resultatet visar att reklambranschen är i ett föränderligt skede och kunder börjar ställa högre krav. Därför finns det flera fördelar med att ha ett ARU-certifikat som kan gynna reklambyråns verksamhet på olika sätt. I och med att ARU-certifikatet ger ett intyg på professionalitet och kompetens kan det bidra till kundnöjdhet och kundlojalitet. Det stora problemet med ARU-certifikatet är att det inte är tillräckligt kommunicerat för både kunder och potentiella medlemmar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)