Elevers förväntningar på teknikprogrammet : Hur eleverna hanterar övergången från grundskolan till teknikprogrammet
Sammanfattning: I dagens gymnasieskola möter elever ofta en utbildning som de inte riktig har förväntat sig. Det ställer krav på utbildaren att hjälpa eleven framåt när eleven upplever att utbildningen inte motsvarar förväntan. Därmed behövs en tydlig dialog där skolan kan förklara utbildningens innehåll, syfte och upplägg. Detta arbete visar på att det är ett problem som behöver hanteras på olika sätt. Även om eleverna i vissa fall upplever att utbildningen är svår så känner de en tillhörighet till sina klasskamrater och till skolan. Denna tillhörighet gör ibland att elever undviker att byta utbildning även om de känner att utbildningen är fel val. Elevernas tillhörighet till skolan och dess identitet är så pass stark att de inte vill lämna den miljön. Genom dialog kan läraren hjälpa eleven att hitta lämpliga strategier för hur de ska överbrygga övergången från grundskola till gymnasiet. Med dialog kan eleverna få en ökad förståelse till varför de läser vissa kurser och vilken strategi som kan vara lämpligast för kursen. Under arbetet med studien framkom att eleverna har problem med övergången från grundskolan till gymnasiet. De allra flesta har möjligheter själva att hantera dennaövergång, antingen genom att de testar sig fram eller så kan familjen ge råd och tips för hurde ska göra. Denna studie har främst fokuserat på de elever som under studiegångenuppvisat tecken på svårigheter att klara studierna och som inte haft den stöttning hemifrån som möjliggjort fokus på utbildningen i sig, snarare än förväntan på utbildningen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)