”Flickor är mer noggranna än pojkar” : En kvalitativ studie om resultatskillnader mellan pojkar och flickor i bildämnet sett ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Författare: Annica Wiegert; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Enligt Skolverkets senaste nationella ämnesutvärdering, NÄU-13, Bild i grundskolan är bild det skolämne där skillnaderna är allra störst till flickornas fördel (Skolverket 2015, 35), något som står oförändrat sedan föregående ämnesutvärdering (NU-03) gjordes tolv år tidigare (Skolverket 2004). Under mina VFU-perioder som blivande bildlärare kom jag att uppleva detsamma, att pojkar genomgående har ett sämre studieresultat än flickor i ämnet bild i högstadiet. Jag blev intresserad av att undersöka detta fenomen. Vid en överblick av studier som gjorts på fältet visar det sig att tidigare undersökningar kommit fram till detsamma, att det finns stora skillnader mellan flickors och pojkars slutbetyg i årskurs 9 i bildämnet. Denna studie gör inte anspråk på att förklara varför pojkar presterar så mycket sämre än flickor i just bildämnet, men strävar efter att undersöka hur dessa skillnader samverkar med rådande genusstrukturer genom att ta reda på hur några lärare som undervisar i bild på högstadiet uppfattar och förhåller sig till flickors respektive pojkars resultat i ämnet. Undersökningen innehåller intervjuer med högstadielärare i bildämnet kopplat till tidigare forskning som gjorts inom området. Resultatet visar att det går att göra kopplingar mellan genusstrukturer och de stora resultatskillnader som finns mellan pojkar och flickor i bildämnet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)