Specialidrott, ett kunskapsämne eller? : - en studie om hur specialidrottslärare motiverar och bedriver sin undervisning

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Anel Skurlic; Stefan Larsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka hur lärares bakgrund och erfarenheter inverkar på deras undervisning i ämnet specialidrott. Våra frågeställningar är följande: Vilken idrottslig och akademisk bakgrund och erfarenhet har lärarna i ämnet specialidrott? Hur motiverar studiens specialidrottslärare sina val av undervisningsinnehåll? Hur arbetar lärare i specialidrott med kursplanerna och det centrala innehållet?   Metod I studien användes kvalitativa intervjuer. Fem lärare i ämnet specialidrott har intervjuats, varav tre är utbildade lärare. Studiens deltagare är aktiva på nationellt godkända idrottsutbildningar med inriktning lagidrotter. Respondenterna valdes ut strategiskt då lärare/tränare som är verksamma i Stockholm kontaktades. Bekvämlighetsprincipen togs också i beaktning på grund av begränsade resurser och tidsaspekten. Vidare har deltagare också tillkommit via ett snöbollsurval då tidsaspekten tagits i beaktning. Pierre Bourdieus kultursociologiska teori ligger till grund för studiens teoretiska utgångspunkt.   Resultat Resultatet pekar på att respondenterna strävar efter att utgå från kursplanerna när de motiverar och planerar sin undervisning, samtidigt upplevs dokumenten som komplicerade och svårtolkade att applicera. Vidare visar resultatet att deltagarna har en gedigen idrottsbakgrund i form av eget utövande samt ledarerfarenhet på hög nationell nivå.   Slutsats Utifrån studiens resultat och diskussion framgår att ämnet specialidrott inte har tydliga riktlinjer för hur undervisningen skall bedrivas, vilket kan bero på en svag akademisk inramning. Studien visar att det förekommer en kamp inom fältet specialidrott kring hur verksamheten ska bedrivas. Idag har två olika aktörer skilda målsättningar inom specialidrotten. Vidare visar resultatet på att det symboliska kapitalet, i form av utbildning, har en inverkan på hur ämnet utformas. Att inneha en lärarutbildning visar sig ha betydelse för att kunna tolka och förstå ämnets kursplaner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)