Språkanvändning i språkinlärning : En studie om hur kinesiska förstaspråktalare använder befintliga språkliga resurser i expandering av sina språkrepertoarer

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

Sammanfattning: Den här studien studerar kinesiska förstaspråktalares beskrivning och självbedömning av sina språkrepertoarer, med fokus på hur deras språkanvändning och omgärdande språkideologier inverkar på deras inlärning av svenska. Informanterna som deltog i studien har lärt sig engelska efter deras första språk och de behärskar dessutom andra språkvarieteter i olika utsträckning. Studien visar att informanternas självbedömning av deras språkrepertoarer påverkar deras språkanvändning i form av språkval och språknivåer. I jämförelse med informanternas generella självbedömningar och utförliga självbedömningar framkommer att informella verbala kommunikativa förmågor värdesatts extra i deras självbedömningar. Detta har sin grund i informanternas språkideologier, där informanternas förhållningssätt till sig själva som språkinlärare i samhället avgör vad som är viktigt i kommunikationen och språkinlärningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)