Marknadskommunikation – hur kulturellt anpassad är den?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats behandlar multinationella företags anpassning av sin marknadskommunikation utifrån marknaders kulturella olikheter. Vi fokuserar på ett företags anpassning av marknadskommunikationen i form av direktförsäljning i världen i allmänhet och Sverige, Tyskland och Indien i synnerhet. Vår frågeställning är således: Hur ser marknadskommunikationens anpassningsnivå utifrån olika kulturer ut hos ett svenskt multinationellt företag? Från ett företagsperspektiv Från ett externt perspektiv   För att studera detta ämne var vi i behov av teorier kring marknadsföring samt kulturella olikheter. Därför har flertalet forskares teorier kombinerats med störst fokus på artiklar och studier av Hofstede och de Mooij. Gemensamma nämnaren för dessa artiklar är deras argumentation för vikten av anpassad marknadskommunikation och kulturers stora olikheter. Vidare har Fills Marketing communications: engagements, strategies, and practice från 2005, där han beskriver fördelar även med standardisering, anlagts för en mer nyanserad bild.   För våra empiriskadatainsamlingar utgick vi ifrån en såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Vi genomförde tre intervjuer med anställda med marknadskommunikationsansvar från företaget som studerats, det för att skapa en förståelse för deras utgångspunkt (Företagsperspektiv). Vidare genomfördes en innehållsanalys av företagets produktkataloger för att undersöka hur anpassad dess marknadskommunikation upplevs vara från ett externt perspektiv (Hofstedes empiriska bevis i kombination med studiens innehållsanalys). Resultatet visade att företaget såg anpassningen som en viktig del och hade utfört studier som visade på förbättrade försäljningssiffror då katalogerna innehöll igenkännande förebilder. Däremot visade innehållsanalysen av katalogerna att anpassningen av katalogerna inte stämde överens med företagets ambitioner. Slutsatsen är att det finns en diskrepans mellan företagets ambition gällande marknadskommunikationen och denna studies externa perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)