Förbifart Stockholm– ur ett annat perspektiv. En analys av stadsbyggnadsmöjligheter inom ett aktuellt stadsutvecklingsprojekt

Detta är en Master-uppsats från KTH/Urbana och regionala studier

Författare: Essan Ijadi; [2011]

Nyckelord: Förbifart Stockholm;

Sammanfattning: Den kontinuerliga samhällssträvan mot en mer hållbar utveckling är en av de svårasteutmaningarna som människan har bemött under modern tid. Dess innebörd medför att våralevnadsvanor på alla plan måste anpassa sig efter de nya förutsättningarna som vi förr ellersenare måste bemöta. Inom infrastrukturella termer medför detta en allt mer pressad situationför både transport, logistik, kommunikation och trafiksektorn. Även den levande stadenutsätts för hårda påfrestningar där stadsutvecklingen måste ske i samklang med den hållbarautvecklingen. För att nämna några konkreta exempel är Stockholms region en av tusentalsandra storstadsregioner i världen som ämnar till att utvecklas till en storstadsmetropol ochalltid sträva mot att vara konkurrenskraftig från alla perspektiv gentemot andra storstäder. Föratt Stockholm skall kunna representera Skandinaviens huvudstaden måste infrastrukturenfungera som den ska. Förbifart Stockholm är därmed en vital del i den långa processen.Syftet med detta arbete är att belysa alternativa sätt att bygga förbifarten i hopp om att kunnafrämja stadsbyggande i samband med etableringen av förbifarten. Lovön, en ö beläget cirkaen mil väster om Stockholm, står mycket i fokus under arbetets gång och diskuteras i arbetetsom en potentiell plats att utveckla just denna typ av stadsbyggande. Teorin om denna typ avstadsutveckling, närmare bestämt Transit Oriented Development (TOD), används för attanalysera närmare hur denna typ av stadsbyggande kan utveckla Stockholms region.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)