Förskollärares val av sånger och ramsor ur ett genusperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Genom att applicera ett genusperspektiv på förskolans verksamhet kan pedagoger inhämta kunskap om de normer och traditionella könsmönster som omedvetet kan förekomma i verksamheten. Genom innehållet i sånger och ramsor representeras dåtida och nutida normer. Det är sedan upp till pedagogerna att avgöra vilka normer som framtidens urval av sånger och ramsor representerar. Studiens syfte var att ur ett genusperspektiv undersöka förskollärares val av sånger och ramsor som förekommer i förskolans samlingssituationer. Genom syftet uppstod frågeställningarna om vilka motiv som förskollärarna uttrycker till valet av sånger och ramsor i förskolans samlingssituation, och hur förskollärarna resonerar kring urvalet av sånger och ramsor ur ett genusperspektiv. För att besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med verksamma förskollärare. Svaren analyserades genom meningskoncentrering och resultaten tolkades utifrån begreppen: Genus, genusperspektiv, genusordning, genuskontrakt, isärhållande, hierarki och heteronormativitet. Förskollärarna i studien visar ett intresse och reflekterar och resonerar kring urvalet av sånger och ramsor ur ett genusperspektiv. Det uttrycks både svårigheter och möjligheter i hur urvalet kan ske. Det är nämligen inte möjligt för en pedagog att avgöra urvalet av sånger och ramsor, eftersom förskolan är en verksamhet där pedagoger, barn och föräldrar ska ha inflytande och samspela med varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)