Motiverande samtal - Konsten att nå förändring? : En kvalitativ studie om klienters och socialarbetares upplevelse av motiverande samtal

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka klienternas och socialarbetarnas upplevelse av metoden motiverande samtal (motivational interviewing, MI), vilket besvaras genom frågeställningarna; hur upplever klienten kontakten med socialarbetaren som använder MI och vad är socialarbetarens upplevelse av MI metoden. Studien är genomförd med en triangulerande kvalitativ metod där studiens syfte blir belyst från tre olika perspektiv. Empirin baseras därför på två stycken intervjuer med klienter, två stycken intervjuer med socialarbetare och två stycken inspelade verkliga MI-sessioner mellan klient och handläggare. Som teoretisk referensram har resultatet analyserats utifrån begreppet empowerment. Resultatet visar att relationen mellan socialarbetare och klient är en avgörande faktor för att kunna bryta ett destruktivt beteende. Att formulera delmål på vägen mot ett större mål anser samtliga informanter vara av stor vikt i förändringsarbetet. Klienten har ett egenansvar om att förändra sin livssituation, där den ena klienten ställer sig negativ till eget ansvar. Båda klienterna berättar att, när de befunnit sig i ett aktivt missbruk har kontakten med socialtjänsten endast handlat om att få pengar eller utnyttja systemet på något sätt. I denna fas finns inte någon motivation att förändras, vilket leder till svårigheter. Resultatet visar att klienterna har upplevt sin handläggare som stöttande och en trygghet i processen att bli fri från sitt missbruk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)