Socialt ansvar : en jämförande studie av fyra svenska detaljhandelsföretag

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Socialt ansvar har uppkommit i takt med insikten om att företag inte enbart har ansvar för att maximera vinsten till aktieägarna utan måste likväl ta ansvar för miljön och samhället de verkar i. Företags upplysningar om socialt ansvar har dock kritiserats för att vara partiska och självberömmande därför ansågs tillförlitligheten i rapporterna vara osäker. Detaljhandelsföretag har som oftast leverantörer runt om i världen som tillverkar deras produkter under skilda förhållanden. Av den anledningen har det varit särskild intressant att studera hur detaljhandelsföretag redovisar sitt sociala ansvar. I vår studie har vi valt att jämföra hur fyra svenska detaljhandelsföretag, H & M, Clas Ohlson, Hemtex och KappAhl presenterar socialt ansvar i sina årsredovisningar. Informationen som vi har sammanställt från årsredovisningarna har vi sedan analyserat utifrån teorierna, institutionell teori och legitimitets teori samt begreppet kommunikation.Vårt syfte med studien har varit att undersöka, jämföra samt öka förståelse för begreppet socialt ansvar utifrån befintlig litteratur och teorier, samt fyra svenska detaljhandelsföretags presentation och kommunikation av informationen och redogörelsen av socialt ansvar idag i jämförelse med för tio år sedan.Resultatet av studien visar att företagen väljer att redovisa sina sociala engagemang på liknande sätt och detta kopplar vi dels till den institutionella teorin, där organisationer söker likna och imitera varandra men också anpassa sig efter samhällets normer, samt till legitimitetsteorin, där företagen strävar efter att agera efter samhällets förväntningar på dem. Vi har också kunnat dra slutsatsen att samtliga företag ser till att kommunicera och etablera dialog med intressenter och förmedla sina engagemang samt ser till att ha kommunikation med andra företag och intresseorganisationer i miljö-och sociala frågor idag vilket visar på likheter i deras beteende och aktiviteter. Skillnaderna består i insikten, omfattningen och sättet på vilket företagen väljer att redovisa sitt sociala ansvar idag i jämförelse med tidigare där årsredovisningarna visar på lite information, mindre insikt därmed också begränsade aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)