Livshändelser och livskvalitet hos barn med specifika fobier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Psykologiska institutionen

Sammanfattning: Fobier begränsar, mer eller mindre, många barns och vuxnas liv. Man vet inte idag fullt ut hur fobier utvecklas. Många undersökningar inom området använder retrospektiva data ofta 20 år eller mer tillbaks i tiden. Ett syfte med studien var att undersöka antalet livshändelser hos barn diagnosticerad med specifik fobi jämfört med en referensgrupp. Resultatet visade att referensgruppen (n = 422) under det senaste året i många fall varit med om signifikant fler livshändelser jämfört med den fobiska gruppen (n = 98). Detta kan bero på att de med specifik fobi begränsar sina liv. Det andra syftet med studien var att ta reda på om barns livskvalité påverkas av antalet negativa livshändelser de varit med om. Resultatet visade att för flickor fanns det en signifikant korrelation mellan negativa livshändelser och upplevd livskvalitet (r = -0.32). För pojkar fanns det ingen signifikant korrelation mellan negativa livshändelser och upplevd livskvalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)