Kommunikationens betydelse för ett lyckat outsourcingprojekt

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Idag är det främst små och medelstora företag som väljer att lägga ut delar av sin IT-avdelning för att kunna öka och bli bättre. Det börjar bli allt vanligare att företag tar hjälp av duktiga leverantörer för att kunna sedan fokusera sig på sin kärnverksamhet. Dessa företag drar nytta av moderna metoder som stöd för systemutvecklingen genom att outsourca till andra länder såsom Indien. Att välja outsourca till andra länder innebär nya utmaningar för företag då man båda möter kulturella och organisatoriska skillnader vad man är van vid. Det kräver mycket tid och planering samt tydlig kommunikation för att kunna utvecklas och nå målet. Ett vanligt problem som uppstår när man outsourcar till ett annat land är kommunikationsproblem. Här missförstår man varandra genom att leverantören inte gör som det är tänkt utan som det är specificerat. I min studie riktade jag mig åt kommunikationens betydelse och vilka utmaningar företag möter när de väljer att outsourca delar av sin verksamhet. Jag ville skapa större förståelse för kommunikation samt finna de problem som kan avhjälpas med kommunikation vid outsourcing, och vilken vägledning det finns för att driva ett lyckat outsourcingprojekt. Den teoretiska delen lyfte fram hur tidigare forskningen ser på outsourcing och vilka problem det finns. I min empiriska del tar jag upp hur konsultföretaget genomför, följer upp, mäter och utvärderar när de outsourcar, samt även hur de hanterat kommunikation och vilka problem som inträffar under outsourcingen. Den empiriska datainsamlingen av information valde jag att arbeta utifrån kvalitativa metoder då den typen av intervju ger den intervjuade möjligheter att få delge sina känslor och tolkningar om fenomenet. Förutom intervjun så genomfördes en litteraturstudie för att få en bred överblick och insikt i området. I min slutsats kom jag fram till att när ett företag väljer att outsourca så kräver det mycket förberedelse då företaget måste redan från början gå igenom processerna noggrant. För att undvika kommunikationsproblem skall det tas om hand av rätt personer som har rätt kompetens. Redan från början behöver kommunikationen vara tydlig och klar för att man inte ska missförstå varandra samtidigt som företaget genomföra kontinuerliga uppföljningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)