Miljökrav – Varför inte?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Offentlig upphandling är reglerad i lagen om offentlig upphandling (LOU) och i Sverige uppgår summan av all upphandling varje år till cirka 500 miljarder kronor. Det är Sveriges skattepengar som finansierar upphandlingen och därför är det viktigt att pengarna används på ett så optimalt sätt som möjligt. Eftersom det upphandlas stora mängder varor och tjänster varje år, har upphandling en betydande effekt på miljön. EU har tydliga direktiv som uppmanar upphandlare att tillämpa miljökrav inom offentlig upphandling men direktiven är inte reglerad i lag och upphandlare får därmed själva anpassa miljökrav inom deras verksamhet. Det är då viktigt för offentliga myndigheter att ha i åtanke den påverkan som upphandling har och hur man bör upphandla för att främja miljömål. Upphandling kan i dessa fall användas som styrmedel för nationella och interna mål samt att främja ett ökat miljötänk och en hållbar utveckling. I praktiken kan det dock uppstå hinder som gör det svårt att tillämpa miljökrav inom offentlig upphandling. Syftet med denna uppsats är att belysa vilka faktorer som hindrar upphandlare att ställa miljökrav, är budgeten den främsta komponenten eller finns det andra mer betydliga faktorer. Genom tidigare forskning och intervjuer med upphandlare ifrån Lerum och Härrydas kommun har vi analyserat processen för att applicera miljökrav inom ramen för offentlig upphandling och analyserat faktorerna som påverkar dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)