Tillgängligheten – den nya arbetsstilen : Tillgänglighetens dilemma bland enhetschefer vid en svensk kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Vänman Isabell; Robert Sjökvist; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka kommunala enhetschefers upplevelser av, och attityder kring att vara tillgängliga samt vilka konsekvenser, exempelvis stress, som dessa enhetschefer upplever av tillgängligheten. Avslutningsvis vill vi undersöka vilka strategier enhetscheferna använder för att motverka dessa konsekvenserSom utgångspunkt för detta hade vi tre frågeställningar; Hur beskriver enhetscheferna sina upplevelser av och attityder kring att vara tillgängliga utanför arbetstid och hur påverkas deras beteenden av dessa attityder? Vi ämnar också att ta reda på om attityderna verkligen spelar någon stor roll i detta sammanhang; Finns det strategier för att hantera tillgänglighetsfrågan utanför arbetstiden? Hur använder sig enhetscheferna i sådana fall av dessa strategier för att hantera sin tillgänglighet; Vad säger tidigare forskning om omvärldens och organisatoriska förutsättningars påverkan på upplevelsen av att vara tillgänglig, och hur sammanfaller dessa med våra studerade enhetschefer?Detta undersöktes genom semistrukturerade intervjuer med sex enhetschefer från en mellanstor kommun Norrland. Vi valde en kvalitativ ansats då detta är lämpligast för att undersöka upplevelsen av ett fenomen. Som grund för studien ligger dels tidigare forskning kring tillgänglighet och gränsdragning mellan arbete och fritid men även teorier kring olika beteendevetenskapliga områden med fokus på teorin och planerat beteende, självbestämmande teorin och Karasek & Theorells modell för krav, kontroll och stöd i arbetslivet.Vår studie visade att enhetscheferna inte upplever att de behöver vara tillgängliga utanför arbetstid. Attityden till att vara tillgänglig utanför arbetstid är dessutom att det är viktigt att skilja på arbete och privatliv och att det kan vara ohälsosamt i längden att låta arbetet inkräkta på privatlivet. Dock kan vi se att respondenterna är mer eller mindre tillgängliga, i huvudsak via arbetsmailen. Vidare har vi funnit olika strategier som enhetscheferna använder sig av för att hantera tillgängligheten, varav den mest framträdande strategin är att på olika sätt limitera tillgängligheten till arbetsmobilen. En förklaring till att de inte verkar uppleva höga krav och förväntningar på tillgänglighet tycks vara att de upplever en hög kontroll över sin arbetssituation samt att de har ett socialt stöd från både omgivningen och organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)