Breivik- bilden av en terrorist : en jämförelse mellan mediers och akademins förståelse av begreppet terrorism i fallet Anders Behring Breivik

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Något som är det största hindret i arbetet mot terrorism är att vi inte kan nå kon-sensus om vad terrorism är och vilka som klassas som terrorister. Detta skapar stor förvirring inom både akademins tolkning av fenomenet men också inom me-dias rapportering av det. Denna studie syftar till att förtydliga begreppet genom att undersöka hur akademin och media på olika sätt tolkar och använder sig av be-greppet. Genom att göra en kvalitativ innehållsanalys på svensk dagspress rappor-tering av Anders Behring Breiviks terrordåd i Norge den 22 juli 2011 söker denna studien att bättre förstå hur media konstruerar begreppet terrorism och terrorist. Dessutom använder sig denna studie av ett media framing perspektiv för att djupa-re kunna undersöka vad som styr vilka vinklar som media applicerar i sin rappor-tering, och som i detta fall styr hur Breivik framställs. Detta för att sedan kunna jämföra med de idéer som akademin redogör när de försöker bena ut begreppet. Några av de likheter mellan akademins och medias förståelse av begreppet är att de båda lyfter det politiska och avsikten som centrala samt att de diskuterar frågan om ”ensamma män” samtidigt som de tar upp frågan om ifall dessa är en del av ett kommunitet. Ett par skillnader mellan dessa två är att de behandlar frågan om begreppets betydelse olika samt frågan om ifall Breivik var ”en av oss”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)