Portfolio ett redskap för ny kunskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Jörgen Löfqvist; [2016]

Nyckelord: Kommunikation; Lärande; Nätstudier reflektion;

Sammanfattning: Undersökningen växte fram i samråd med en grupp universitetslärare vid pedagogiska institutionen på Umeå Universitet som arbetade med utveckling av distanskurser. Under utvecklingen av dessa kurser genomförde lärarna bland annat ett portfolioprojekt med en grupp pedagogikstudenter. I diskussion med de inblandade pedagogerna väcktes flera intressanta frågeställningar, men för att avgränsa undersökningen så föll valet på tre frågeställningar. Syftet var att ta reda på hur studenten diskuterar runt det egna lärandet och den egna utvecklingen, samt att ta reda på hur studenterna resonerar kring den studiesociala situationen i sina distansstudier via sin portfoliouppgift. Undersökningen blev en kvalitativ analysstudie av studenternas portfolio material, där de studerande beskrivit hur deras inlärningssituation såg ut. För att hantera materialets omfattning avgränsades det in i olika teman. Tillvägagångssättet blev att gå igenom alla studenter som medgivit sitt deltagande i syfte att försöka hitta någon återkommande relation till de frågeställningar som fanns, där avsikten var att titta på både positiva och kritiska inlägg som studenterna valt att beskriva i deras portfoliouppgifter för att eventuellt se om något samband fanns i deras lärandemiljö. Utifrån studiens resultat så visar det att studenterna gav en positiv bild av sin individuella lärandemiljö där det egna engagemanget var av stor vikt för att portfoliometodiken skulle uppfylla sitt syfte. Även de flesta av studenterna gav positiva reflektioner i sina portfoliouppgifter över hur den sociala lärande interaktionen fungerat vid deras nätstudier. Studien visade att portfolio är ett spännande arbetsredskap för högre utbildning och att det definitivt är en metodik att utveckla och använda sig av i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)