Barn med diabetes : Hur kan diabetes påverka inlärningsförmågan?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Estetisk-filosofiska fakulteten

Författare: Madelene Johansson; [2007]

Nyckelord: inlärningsförmåga; diabetes;

Sammanfattning: Att drabbas av en kronisk sjukdom som diabetes påverkar vardagen för resten av livet. Allt fler barn drabbas av diabetes och som lärare innebär det att chansen att få möta dessa barn i skolan ökar. För barn i skolåldern kan sjukdomen påverka skolarbetet. Syftet med denna rapport är att undersöka hur diabetes påverkar inlärningsförmågan, samt undersöka vad en lärare behöver förstå angående barn med diabetes. Genom att intervjua en flicka med diabetes på mellanstadiet, hennes föräldrar och klassföreståndare har jag fått en personlig bild av hur det är att leva med diabetes i praktiken. De kan alla vittna om hur diabetes påverkar förmågan att koncentrera sig och att lära. Intervjuer med två diabetessköterskor visar att svaren från de andra respondenterna delvis kan tas för allmänna bland barn med diabetes. Denna rapport visar att diabetes har inverkan på inlärningsförmågan. Högt, lågt och svängande blodsocker gör diabetikern trött och okoncentrerad. Det är diabetikern själv, med hjälp av föräldrar och sjukvård, som ansvarar för att sjukdomen sköts på ett bra sätt. För läraren gäller det att ha en god förståelse för diabetessjukdomens påverkan på skolarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)