Dagligvaruhandelns egna premiumprodukter : hur och var skapas & hur upplevs mervärdet?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Marie Fransson; Jessica Thörnqvist; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Från introduktionen av detaljisternas egna märkesvaror har utvecklingen gått från att produkterna varit av lågpriskaraktär till att idag även vara mervärdesprodukter, så kallade premiumprodukter. Uppsatsens syfte är tvådelat; dels att ur ett företagsperspektiv undersöka hur och var detaljisten genom sin produktutvecklingsprocess skapar premiumprodukternas mervärde, dels att ur ett konsumentperspektiv undersöka vilka mervärden konsumenterna ser med detaljisternas premiumprodukter. För att uppnå detta studeras premiumprodukter i livsmedelsbranschen, närmare bestämt ICA Gott Liv. Som teoretisk utgångspunkt används produktutvecklingsprocessens fem faser samt olika faktorer/värden som påverkar konsumenters val av varumärke. För att svara på företagsperspektivet ställdes frågor till ICA, den största svenska detaljisten, och Arla, en stor leverantör på den svenska marknaden. Konsumentperspektivet besvarades genom fokusgrupper. Av resultaten framkom att ICA skapar mervärde genom att lyssna mer på sina konsumenter, höja kvalitetsnivån genom att vara mer noggranna i sina produktspecifikationer samt lyfta fram hälsoaspekten i marknads-föringen. Konsumenterna däremot upplever inte att mervärdet ligger i en högre kvalitet, istället uppfattar de ICA Gott Liv som ett hälsosamt alternativ som ger värde för pengarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)