Kompetensutveckling i förskolan : en fallstudie utifrån flera perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

Sammanfattning: Denna fallstudie handlar om hur pedagoger, förskolechefer och huvudmännen ser på kompetensutvecklingen och till viss del verksamhetsutvecklingen i förskolan. Det har under de senaste tio åren införts ett systematiskt kvalitetsarbete i skola och förskola och hur det används i dagens förskola för att få syn på vilka områden som behöver verksamhets- och kompetensutvecklingen berörs i denna uppsats. Studiens syfte är att undersöka kompetensutveckling i förskolan gällande pedagogernas och förskolechefernas kompetensutvecklingsmöjligheter utifrån tre olika perspektiv. Studien genomförds genom att pedagoger och förskolechefer intervjuades med hjälp av datorstödda intervjuer samt att några huvudmän intervjuades. Data analyserades med deduktiv innehållsanalys. Det som framkom mest centralt var att det finns ett arbete med att verksamhets- och kompetensutveckla förskolan men att åsikterna kring hur väl detta arbete sker skiljer sig mellan de olika yrkeskategorierna. Däremot framkommer att det systematiska arbetet med insamling av analysmaterial och fokus på kompetensutveckling i förskolorna och för förskolecheferna fungerar från huvudmännens sida. Dock visade det sig att kontakten med både förskolechefer och pedagoger var väldigt sporadisk. Resultatet har diskuterats i relation till tidigare forskning om pedagogers åsikter kring framförallt kompetensutveckling i förskolan vilket har framlett till viss kritik mot huvudmännens bristande kontakt med verksamheterna i respektive område.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)