Kärnten; ett turistområde att lära av? : En benchmarking inom segmentering och marknadsföringskanaler i syfte att locka mer turister

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Sammanfattning: Resandet mellan länder i världen har ökat vilket även medfört att fler turister från andra länder besöker Sverige. Vilhelmina kommun som är beläget i Lappland anses av utländska turister vara ett exotiskt resmål, men har trots detta erfarit att turismen minskat. Welw AB är ett turistföretag som marknadsför naturturism i Vilhelmina kommun och som med stöd från kommunen vill ändra den negativa turistutvecklingen. Welw AB vill genom att se hur andra liknande turistföretag lyckats locka turister, hur de arbetar med sin marknadsföring och lära och anamma deras tillvägagångssätt. Med denna utgångspunkt valde vi i samråd med Vilhelmina kommun och Welw AB att göra en benchmarking där Welw AB jämförs med två liknande turistföretag i Kärnten, Österrike. I Kärnten, som anses vara ett välkänt turismområde, finns liknande natur och möjlighet till aktiviteter som finns tillgängliga i Vilhelmina kommun. Vår problemformulering och frågeställning blev därför följande; Kan Vilhelmina kommun i samverkan med Welw AB ta lärdom av hur turistföretag i Kärnten arbetar, för att locka mer turister till kommunen? Vi valde att fördjupa arbetet genom att genomföra en benchmarking inom områdena segmentering och marknadsföringskanaler. Vårt mål var att utreda möjligheter för Vilhelmina kommun och Welw AB, att anamma och utveckla segment och marknadsföringskanaler för att locka mer turister. Resultatet av denna benchmarking presenteras i rekommendationer till Welw AB. Vi har använt oss av en kvalitativ metod där den teoretiska referensramen och semistrukturerade intervjuer utgör grunden för analys och rekommendationer. Den teoretiska diskussionen inleds med en genomgång av verktyget benchmarking, vad det är, hur det används och varför vi föreslår att det bör tillämpas i arbetet. Därefter följer en redogörelse av hur människors behov ligger till grund för segmentering. Den teoretiska referensramens fokus ligger på segmentering och marknadsföringskanaler. Analysen visar att de behov som turister främst har och kan få tillfredsställda i Kärnten är lugn och ro, bekvämlighet samt tillgång till och upplevelser av naturen. De segmenteringsvariabler som framför allt präglar turistföretagen i Kärntens val av segment är geografiska variabler och den psykografiska variabeln livsstil. Segmenteringsnivåer som används är fullständig segmentering då marknadsföringen ska riktas mot geografiska områden, och en nischad marknadsföring då erbjudanden ska nå specifika grupper inom segmenten. De rekommendationerna vi utifrån vårt arbete ger Welw AB är att prioritera behoven lugn och ro, bekvämlighet och tillgång till och upplevelser av naturen i sin marknadsföring mot turister från Österrike och Tyskland. Vi föreslår därför ett nytt målsegment i utbyte mot ett redan befintligt segment som vi anser vara för brett. Vi ger även förslag på hur de kan utveckla sina marknadsföringskanaler så att Welw AB blir mer fokuserade på målsegmenten. I vissa fall bör även nischad marknadsföring övervägas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)