Gamfication vid e-learning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna uppsats ämnar undersöka hur användare uppfattar gamifierad e-learning. För att kunna undersöka och förstå användarnas uppfattning har vi valt att gå igenom områden som exempel-vis, gamifierade element, design av gamification, gamifierad inlärning, e-learning och motivat-ion. Valet av metod har landat i en kvalitativ studie då detta lämpar sig bäst vid undersökning av en användares uppfattning. Resultatet visar exempelvis på att gamifierad e-learning oftast upplevs positivt av användarna. Formatet som resultatet utmynnat i, är en sammanställning av intervjuobjektens uppfattning av gamifierad e-learning, vilket analyserats med hjälp av det te-oretiska underlaget. En teori som behandlats är ARCS Motivational Model, vilken sedan har ställts mot empirin. Denna teori har visat sig vara applicerbar på informanternas uppfattningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)