Lärares erfarenheter av utvecklande faktorer och arenor i skolan : Skillnader och likheter i ämneslärares syn avseende faktorers inverkan på utveckling av undervisning

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Henrik Olsson Ekström; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: The Aim of this paper is to investigate which factors and arenas teachers in different subjects finds more developing regarding teaching. It also reveals differences between teachers in different subject due to their opinion in the matter. The result can be used when working with finding developing areas for teachers depending on their subject. The survey has been conducted with a web based survey targeted to five junior high schools in a metropolitan region. The survey is based on teachers view of factors and arenas that could contribute to developing lessons. The study shows there are common factors such as the students role, collegiate learning, formative asessment and scientific education at centre. It also shows there is quite a strong consensus regarding developing factors although on the other hand there are great differences in factors that does not affect teaching in a positive way. The forums teachers find more important are the ones where the student comes to speak about the teaching quality, and forums that connects to their teaching subject. The teachers also specifies informal forums such as coffe breaks as important forums regarding teaching quality development.    Denna studie har som syfte att undersöka vilka faktorer och arenor ämneslärare i grundskolan anser är mest utvecklande för undervisningen. Den åskådliggör också vilka skillnader avseende denna fråga det finns mellan olika ämneslärare.  Resultatet från undersökningen kan användas när man vill arbeta med att finna olika utvecklingsområden kopplat till olika ämneslärare. Undersökningen har genomförts genom en webbaserad enkätstudie riktad till fem högstadieskolor i en storstadsregion. Enkäten grundade sig på faktorer och arenor som lärare skulle förhålla sig till avseende hur mycket de tyckte dessa bidrog till utvecklande av undervisningen. Undersökningen visar att det finns gemensamma faktorer som lärare anser påverkar undervisningen. Av dessa faktorer är elevens roll, kollegialt lärande, formativ bedömning, samt vetenskaplig fortbildning i centrum. Den påvisar även att det finns stark samsyn mellan vilka faktorer som är mest utvecklande för undervisningen, samtidigt som det återges stora skillnader gällande vad som minst inverkar på utvecklingen av kvaliteten på undervisningen.  De forum som lärare anser viktigast för att utveckling är forum knytet till undervisningsämne, samt forum där eleven får uttrycka sina åsikter. Lärare anger även att informella forum, såsom fikaraster är viktiga för att undervisningen skall utvecklas positivt.   Begrepp: Didaktik, forum, skolutveckling, undervisningsfaktorer, utvecklingsområden 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)