Game Analytics och Big Data

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för arkiv- och datavetenskap

Författare: Niklas Erlandsson; [2016]

Nyckelord: Spelanalys; Game Analytics; Big Data;

Sammanfattning: Game Analytics är ett område som vuxit fram under senare år. Spelutvecklare har möjligheten att analysera hur deras kunder använder deras produkter ned till minsta knapptryckning. Detta kan resultera i stora mängder data och utmaning ligger i att lyckas göra något vettigt av sitt data. Utmaningarna med speldata beskrivs ofta med liknande egenskaper som används för att beskriva Big Data: volume, velocity och variability. Detta borde betyda att det finns potential för ett givande samarbete. Studiens syfte är att analysera och utvärdera vilka möjligheter Big Data ger att utveckla området Game Analytics. För att uppfylla syftet genomförs en litteraturstudie och semi-strukturerade intervjuer med individer aktiva inom spelbranschen. Resultatet visar att källorna är överens om att det finns värdefull information bland det data som kan lagras, framförallt i de monetära, generella och centrala (core) till spelet värdena. Med mer avancerad analys kan flera andra intressanta mönster grävas fram men ändå är det övervägande att hålla sig till de enklare variablerna och inte bry sig om att gräva djupare. Det är inte för att datahanteringen skulle bli för omständlig och svår utan för att analysen är en osäker investering. Även om någon tar sig an alla utmaningar speldata ställer fram finns det en osäkerhet på informationens tillit och användbarheten hos svaren. Framtidsvisionerna inom Game Analytics är blygsamma och inom den närmsta framtiden är det nästan bara effektiviseringar och en utbredning som förutspås vilket inte direkt ställer några nya krav på datahanteringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)