Kommunikation av ansvar och öppenhet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Sofie Nilsson; Johanna Thid; [2007-06-20]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inledningen beskriver hur intresset för hur företag arbetar med miljö och sociala aspekter har ökat under de senaste åren. I och med detta blir kommunikation av dessa frågor en allt viktigare del av företagens arbete. IKEA är ett av de företag som uppmärksammat de ökade krav som ställs på att företagen ska ta samhällsansvar och denna uppsats syftar till att undersöka vilket ansvar och vilken öppenhet IKEA förmedlar genom sin CSR-rapportering. I Metodavsnittet behandlas den kvalitativa fallstudieformen som valts för att undersöka de frågeställningar som formulerats. Uppsatsförfattarna har valt att utföra textanalys på de undersökta CSR-rapporterna. Textanalys är ett sammanfattande begrepp för många olika metoder där texter sönderdelas och analyseras. Två former har använts, dessa är retorisk analys och innehållsanalys. Till dessa textanalyser har en intervju genomförts. Den Teoretisk referensramen definierar Corporate Social Responsibility, Accountability, Företagens ansvarsredogörelser samt Företagens öppenhet. Begreppsdefinitionerna kompletteras med strategisk kommunikationsteori, Organisationsteori samt Legitimitetsteori, vilka ligger till grund för den kommande analysen och slutsatsen. Empirin presenterar utfallet från den retoriska samt innehållsanalysen av IKEA: s CSRrapportering från åren 2003-2005. Den intervju som genomförts med en av IKEA: s anställda presenteras under tre olika teman, Tillkomsten och utveckling av CSR inom IKEA, För vilka finns IKEA: s CSR-rapport?, CSR på IKEA i framtiden. I kapitlet Analys och Slutsats förs en diskussion gällande det ansvar och den öppenhet som IKEA förmedlar genom sin CSR-rapportering. När det gäller ansvarstagande brister detta, enligt uppsatsförfattarna, på flera punkter, till exempel till följd av avsaknaden av personliga pronomen i de texter som undersökts. Denna avsaknad av personliga pronomen medför att både trovärdighet, förtroende och engagemang reduceras. Gällande öppenhet kan det sammanfattningsvis sägas att IKEA förmedlar öppenhet på flera olika sätt, bland annat genom rak och öppen information som beskriver svagheter och problem i IKEA: s verksamhet gällande detta ämne.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)