Hur redovisar svenska företag socialt ansvar?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Ericson Johanna; Nilsson Sara; [2007-09-11]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Corporate Social Responsibility, företagets sociala ansvarstagande, innehåller ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Redovisningen är frivillig och det finns inte några klara regler för hur den ska se ut. Däremot så har det skapats riktlinjer som vägleder företag i deras redovisning av socialt ansvar. Allt fler företag väljer idag att förlägga sin produktion i utvecklingsländer vilket har lett fram till att de ifrågasatts angående hur de hanterar de mänskliga rättigheterna i dessa länder. Detta i sin tur har gjort att företag väljer att redovisa sitt arbete med sociala aspekter. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika företag i Sverige redovisar sociala aspekter samt vad de redovisar inom detta område. Vidare är syftet att undersöka om det skiljer sig åt mellan branscher och om det i sådana fall går att påvisa några bakomliggande faktorer utifrån våra valda teorier. Avgränsningar: Uppsatsen innefattar bara svenska företag. Undersökningen är gjord utifrån företagens senaste årsredovisningar, där vi endast har tittat på vad som har redovisats och inte gått in på om detta har följts eller inte. Vi har avgränsat oss till att endast granska företagens ansvar gentemot anställda, leverantörer och tillverkare i utvecklingsländer. Metod: Granskning av års- och hållbarhetsredovisningar från 13 svenska företag i 4 olika branscher har genomförts utifrån en checklista innehållande förutbestämda kriterier. Därefter har resultatet av undersökningen sammanställts branschvis i empirin, vilken sedan har ställts mot valda teorierna om intressenter, legitimitet och socialt kapital, vilka kan ligga bakom företagens motiv till att redovisa socialt ansvar. Resultat och slutsatser: Vi har kommit fram till att redovisningen av sociala aspekter dels skiljer sig åt mellan branscher men också mellan företag. Då redovisningen är frivillig gör det att företag dels återger informationen på olika ställen och dels lyfter fram olika delar av de sociala aspekterna. Vi är av den uppfattningen att de skillnader som finns mellan branscherna kan förklaras med hjälp av intressent- och legitimitetsteorin. Företagen är beroende av intressenternas bidrag till verksamheten och måste därmed tillgodose de krav som ställs från dem. Företag i olika branscher anser att olika intressenter är mer eller mindre viktiga, vilket gör att skillnader uppstår. Det är viktigt för företagen att den verksamhet de bedriver anses vara legitim. Vad som uppfattas som legitimt bestäms i stor utsträckning av samhället, vilket är uppbyggt av företagets övriga intressentgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)