Sjötransporter : Fungerar gamla teorier om sjöfartskydd idag?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Några av de stora sjöteoretiker som vi utbildas på idag var verksamma i en tid innan insatsförsvaret, men deras teorier anses fortfarande vara användbara idag. Idag genomför svenska flottan andra typer av insatser än på slutet av 1800-talet, då teoretikerna Mahan och Corbett var verksamma. Kriget ser inte likadant ut idag och både tekniken och taktiken har utvecklats. Är de teorier vi utbildas på, tillämpbara idag? Syftet med denna uppsats är att undersöka teorier om skydd av handelsfartyg och jämföra hur detta skydd genomförs i nutid med fokus på insatsen i Adenviken. Utgångspunkten har varit att genom kvalitativ textanalys beskrivit Mahans, Corbetts och Vegos teorier om skydd av handelstransporter. Dessa har jämförts med varandra samt med en fallstudie genomförd på Operation Atalanta. En av slutsatserna är att teoretikerna Mahan, Corbett och Vego har liknande teorier. De talar omsäkra hamnar, konvoj, eskort och säkra färdvägar som metoder att skydda handelstransporter. Skillnaden är hur metoderna genomförs samt hur viktiga de är. De metoder av Mahan och Corbett som återfinns i Operation Atalanta är framförallt eskort, men även vikten av säkra farleder och knutpunkter. Vegos metoder som återfinns är även eskortföretag, men även vikten av luftherravälde vid skydd av handeltransporter och att arbeta med att vidta förebyggande åtgärder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)