Kunskap och lärande ur en nyanländs perspektiv. En studie i om nyanlända elever kan ha en annorlunda syn på kunskap och lärande än den som genomsyrar LGR 11.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Joakim Torrestad Karlsson; [2015-03-16]

Nyckelord: Kunskap; Lärande; Kultur; Etnicitet;

Sammanfattning: Denna studie har syftet att undersöka om synen på kunskap och lärande hos en nyanländ elev kan se annorlunda ut än den som genomsyrar LGR 11. För att genomföra undersökningen har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer, och därefter jämfört materialet med tidigare forskning. De frågor som har använts i studien är hämtat från ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för nyanlända elever. Personerna som jag intervjuat är nyanlända elever från Syrien och Somalia och det har varit både flickor och pojkar i åldern 13-15 år. Undersökningen visade att elevernas syn på kunskap och lärande såg annorlunda ut, jämfört med den syn på kunskap och lärande som genomsyrar svensk skola och LGR 11. Utifrån dessa intervjuer kan vi se att det är av största vikt att eleverna får en introduktion i hur svensk skola fungerar, lärarrollen, syn på kunskap och lärande. Eleven bör även få öva sina färdigheter i studieteknik, samt att använda IT som ett verktyg i sökande och kritiskt granskande av kunskap. Det pedagogiska kartläggningsmaterialet för nyanlända som jag använt mig av, har varit till hjälp för att kunna utläsa en skillnad i syn på kunskap och lärande, än den som genomsyrar LGR 11. Nu i efterhand anser jag dock att följdfrågor bör läggas till och anpassas i det pedagogiska kartläggningsmaterialet, beroende på individ och bakgrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)