Digitalisering i butikshandeln : En studie om hur digitalisering kan påverka företag och dess omgivning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Digitalisering präglar dagens samhälle, och då allt fler konsumenter blir digitaliserade framkommer fler incitament för företag att följa den digitala utvecklingen samt ta del av de nya möjligheterna. Digitalisering kan dock vara problematiskt att implementera i en verksamhet och lever inte alltid upp till företagets förväntningar. Företagens omgivning är under ständig förändring, och icke-finansiella mål, så som hållbarhet och image, blir allt viktigare mål att fokusera på för att uppnå finansiella mål. Uppsatsen avser att undersöka hur företag som bedriver butiksverksamhet kan påverkas av att införa digital teknik i verksamheten, och svara på frågeställningen: Hur kan digitalisering i en butiksverksamhet bidra till att förverkliga företagets mål? Syftet med undersökningen är att ge en inblick i hur digitalisering i butiksverksamheter kan påverka företag. För att undersöka detta har den empiriska inriktningen avgränsats till ett aktuellt digitaliseringsprojekt: digital kvittohantering. Inriktningen uppkom efter mindre förstudier som gjordes för att förstå huruvida det kan finnas en problematik i den svenska butikshandeln kring papperskvittohantering. Undersökningen bygger på en fallstudie som utfördes på företagen Axfood och Findity. Både företagen utvecklar och erbjuder, eller kommer att erbjuda, digitala kvittotjänster till sina kunder. Semi-strukturerade intervjuer användes för att få en mer djupgående beskrivning om hur företagen utvecklar sina digitala kvittotjänster. Sekundärdata har även använts, dels Axfoods årsredovisning, för att förstå vad företagets mål med digitalisering är, dels en kalkyl från Findity för att få en inblick om hur effekterna av digital kvittohantering kan jämföras mot papperskvittohantering. Den teoretiska referensramen utgår ifrån 4 dimensioner som bör beaktas i digitaliseringsstrategier i företag: Användandet av teknik, Förändringar i värdeerbjudandet, Strukturella förändringar samt Finansiella aspekter. Resultatet av studien visar att båda fallföretagen avser att påverka icke-finansiella aspekter med digitala kvittotjänster. Dock föreligger det skillnad mellan fallföretagen, dels i utformningen av tjänsterna, dels i den förutspådda påverkan som de digitala kvittotjänsterna kan påverka företagen finansiellt. Slutsatser som dras från undersökningen är att digitaliseringens påverkan på ett företag beror på hur digitaliseringsprojekten utformas, och utan starka finansiella incitament från ett visst digitaliseringsprojekt kan detta avfärdas eller skjutas fram, och andra digitaliseringsprojekt kan prioriteras. Digitala kvittotjänster kan, beroende på utformning och omfattning i verksamheten, bidra till att uppfylla finansiella såväl som icke-finansiella mål, men är mest förknippat med icke-finansiella faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)