Framtidens lärande En studie av formellt lärande i klassrumssituation kontra mobilt lärande och dess potentiella användningsområden

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka om det fanns en skillnad i minnesåterkallning vid en live-föreläsning kontra en inspelad sådan. Detta studerades genom att simulera en traditionell föreläsning kontra mobilt lärande inom formell undervisning. Metoden som användes var mellangruppsdesign utförd på 60 gymnasieelever på Hulebäcksgymnasiet. Resultatet visar på en signifikant skillnad mellan de två grupperna där de som såg live-föreläsningen presterade bättre. Denna skillnad var så stor att slutsatsen som dras av detta är att traditionella live-föreläsningar bör användas och prioriteras som undervisningsmetod. Vidare diskuteras det mobila lärandets roll i den formella undervisningen och som komplement samt dess realisering i skolgången och negativa och positiva effekter av detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)