Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Karin Winberg; [2012]

Nyckelord: förskola; grundsärskola; handdocka; kommunikation; ;

Sammanfattning: Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de tvåskolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hurhanddockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats ochanalyserats och därefter kategoriserats och sorterats utifrån de två frågeställningarna.Resultatet visar att handdockan används i likartade situationer inom de bådaskolformerna; i det tematiska arbetet, i den dagliga verksamheten, i fostran och olikaformer av skapande verksamhet. Verksamheterna skiljer sig på en punkt och det är attförskolans pedagoger använder handdockan under vistelser i skogen. Pedagogerna harflera olika syften med handdockan i verksamheten, till exempel att locka barnen till ettlustfyllt lärande, men även att locka och underlätta barnens kommunikation. Vidare attfå barnen mer fokuserade och kunna förklara och dramatisera svåra saker med hjälp avdockan. En annan skillnad är att grundsärskolans pedagoger använder sig av en specielltyp av docka, teckendockan, som möjliggör teckenstöd i kommunikationen med barnen.Det påvisade mångfacetterade nyttjandet av handdockan i de två verksamheterna visaratt handdockan har en viktig roll i det pedagogiska arbetet, och bör därför ha en naturligplats inom alla skolformer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)