Social jämförelse och global självkänsla hos gymnasieelever

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns ett samband mellan social jämförelse på sociala nätverk och global självkänsla hos gymnasieelever i Helsingborg. Vi var även intresserade hur sociala nätverk kan påverka ungdomars identitetsutveckling och i längden även deras globala självkänsla. För att undersöka ifall det fanns ett samband använde vi oss av två olika enkäter, INCOM som mäter social jämförelse och Rosenberg som mäter global självkänsla. Deltagarna bestod av 65 gymnasieelever i åldrarna 16-18 i Helsingborg. Resultatet analyserades med hierarkisk multipel regressions för att kontrollera för kön och detta gav ett signifikant resultat, F (2.60) = 14.70, p<0.01, som visade att det fanns ett negativt samband mellan social jämförelse på sociala nätverk och global självkänsla. Det negativa sambandet indikerar en negativ påverkan för identitetsskapandet hos ungdomar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)