Populärkultur och medier i undervisningen på gymnasiet? : Lärares tankar kring medieanvändandet i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på gymnasienivå ställer sig till att använda populärkultur och medier i sin undervisning. Undersökningen behandlar vilka attityder som finns, vilken roll populärkulturen och medieanvändandet spelar i undervisningen och hur de tror att eleverna tänker kring användandet i undervisningen. Studien behandlar fyra olika områden av populärkultur och medier: TV, film, tidningar och Internet. Denna undersökning har underbyggts av sex stycken intervjuer med olika lärare på gymnasienivå. Intervjuerna har givit en frihet för resonemang och utläggningar, men samtidigt innehållit specifika och kompletterande frågor. Studien är kvalitativt inriktad, och tonvikten lades på analyser utifrån vad som sades på intervjuerna. Populärkultur och medier påverkar de flesta människors sätt att leva idag, och diskussionerna kring detta är många. TV, film, tidningar och Internet är de främst förekommande inslagen i undervisningen ur populärkultur och medier. Redan under 1930-talet började medier uppmärksammas i undervisningen, även om det såg annorlunda ut än idag. Utvecklingen skred allt mer mot det som vi ser idag, där begreppen känslopedagogik, massmediestudier och källkritik blir allt viktigare inslag. Den tekniska utvecklingen har blivigt en del av samhället och skolan på ett sätt som är svårt att inte konstatera. Idag kan till och med läroplanen för de frivilliga skolformerna tolkas som att det ges utrymme för inslag av medier och populärkultur i undervisningssyfte. Den genomgående attityden hos lärarna är positiv. Samtliga lärare uttrycker sig positivt kring att använda populärkultur och medier i undervisningen. Studiens resultat visar att flera lärare påpekar att det dock finns risker, dels att det kan bli för mycket inslag av populärkultur och medier, och dels problemet med kritisk granskning. Men samtliga lärare gärna använder sig av populärkultur och medier i sin undervisning om utrymme och möjlighet finns. De påpekar även att populärkultur och medier inte används för att det är just populärkultur, utan för att det är ett bra undervisningsmaterial. Populärkulturen och medierna finns som komplement och hjälpmedel visar resultatet. Det är dessutom oundvikligt att inte ha med populärkultur och medier i någon form. Populärkulturens och medieanvändandets roll i undervisningen präglas dock av den undervisande läraren. Förutom att använda populärkulturen och medier som komplement eller hjälpmedel, påpekas också att det finns ytterligare en fördel med att använda dem i undervisningssyfte. Den anledningen är att bidra med inslag i undervisningen där eleverna känner igen sig från den egna vardagsmiljön. Av de fyra olika områdena som tas upp (TV, film, tidningar och Internet), är tidningar den del som diskuteras allra minst av lärarna i studien. Internet blir naturligt det mest vardagliga. TV och speciellt film ger starkast kopplingar till just begreppet populärkultur.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)