CSR och ekonomisk vinning : – finns det ett samband?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Tommy Nireus; Jakob Runestam; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I ett växande samhälle med ökad befolkning och tekniska landvinningar ställs det allt högre krav på det sociala- och miljömässiga ansvaret hos företag. En ökad efterfrågan från både konsumenter, samhället och organisationer har skapat påtryckningar på företag att driva engagemanget kring CSR – Corporate Social Responsibility. En del ekonomer anser emellertid att detta skapar motsättningar då företagets yttersta ansvar är gentemot aktieägarna och att få verksamheten lönsam. Syftet med denna rapport är att utreda om det finns ett samband mellan CSR-satsningar och ekonomisk lönsamhet, hur företag resonerar kring detta, samt undersöka om det finns strategier för att skapa ett positivt samband. Tillvägagångssättet för detta baseras på empiri insamlad från intervjuer med tre företag som sammanställts och analyserats i förhållande till tidigare studier och undersökningar som publicerats i vetenskapliga artiklar. Observationerna som gjorts är att majoriteten av de intervjuade företagen tror på en långsiktig ekonomisk välfärd som följd av CSR-arbete, detta är dock något som inte kunnat verifieras i deras resultat. Detta finner även stöd i flera vetenskapliga artiklar som med omfattande undersökningar kunnat visa på samband mellan CSR och långsiktig ekonomisk vinst. Viktigt att tillägga är att det även finns en del artiklar som visar på att detta samband inte finns eller till och med skulle vara negativt. Problematiken med att kunna dra en konkret slutsats i denna studie grundar sig i mätbarhetssvårigheter. Att på lång sikt kunna koppla ett företags ekonomiska resultat till CSR är nästintill omöjligt eftersom det är så många faktorer som spelar in. Detta problem orsakar även osäkerhet i de undersökningar som gjorts inom ämnet, vilket skulle kunna förklara de olika utfallen. Slutsatsen som kan dras i denna rapport är att CSR oftast förväntas generera en ekonomisk vinst på lång sikt som en följd av ett stärkt varumärke och ökad trovärdighet hos företags intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)