Teknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.
Sammanfattning: AbstractDetta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymmei förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nyttinslag i förskolan. För att åtgärda problemet har Skolverket givit högskolor och universitet iSverige i uppdrag att vidareutbilda verksamma pedagoger genom kursen Naturvetenskap ochTeknik.Syftet med arbetet är att undersöka de tekniksyner som framkommer i kurslitteraturen frånFörskolelyftets fortutbildningskurser Naturvetenskap och Teknik som hålls på högskolor ochuniversitet i Sverige. Frågorna vi ställer är hur beskrivs de olika synsätten som går att finna ikurslitteraturen, och på vilket sätt angränsas de? Studien innefattar inte uppfattningen avteknik som IKT (informations- och kommunikationsteknik).Metoden som används är diskursanalys med utvalda tillhörande diskursteoretiska begrepp.Dessa har vi applicerat på materialet som består av tre återkommande böcker hämtade frånkurslitteraturen. Resultatet visar på att kurslitteraturen lyfter fyra sätt att se på teknik utifrånkurslitteraturen från Förskolelyftet. Utifrån metoden diskursteori har vi gett de fyra synsättenrubrikerna: Teknik i vardagen, Teknik som ett hjälpmedel till problemlösning, Teknik somnyckel till hållbar utveckling samt Teknik ur ett jämställdhetsperspektiv. Dessa diskurser äravgörande för hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten och lyfter tekniktillsammans med barnen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)