Föräldrasamverkan : Förskollärares uppfattningar kring samverkan mellan hem och förskola

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien var att synliggöra förskollärares uppfattningar kring föräldrasamverkan i förskolan. Frågeställningarna berör förskollärarnas syn på föräldrasamverkan, möjligheter och svårigheter med föräldrasamverkan samt olika samverkansformer som används i förskolan. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Arton förskollärare på tre olika förskolor intervjuades. I resultatet kom det fram att förskollärarna poängterar att föräldrasamverkan är en viktig del i förskolans verksamhet. Förskollärarna hävdar att de ständigt arbetar med att förbättra relationen mellan hem och förskola. Studien visade också på flera olika samverkansformer som förskolor använder sig av i samverkan med hemmen. Förskollärarna framhäver även föräldrainflytande som en viktig del i verksamheten. Föräldrarna på förskolorna är delaktiga och får vara med och påverka verksamheten. En slutsats som går att dra utifrån studien är att föräldrasamverkan bör vara en naturlig del i varje förskola för det påverkar både barnen och verksamheten på ett positivt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)