Grundskolan Fem Gröna Floder

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Kandidatprojektet är ett gestalningsprojekt inom arkitektur av en grundskola för ca 700 elever i Fornuddsparken i Tyresö kommun söder om Stockholm i Sverige. Syftet med projektet har varit att utforska hur en grundskola kan utformas med fokus på relationen mellan arkitektur, pedagogik och fysisk rörelse inomhus och utomhus. Grundskolan sammanfattad med siffror: - Fem gröna floder för att dra in parken i skolan, skapa struktur för hinderbanor, dämpa ljudnivån, för en mer varierad inre miljö och för en friskare luft. - Sex omslutande skivor för formmässig stabilitet, struktur för orienterbarhet och för en tydligt sammankopplad inre och yttre gatumiljö. - Tio kvarter innehållande trygga basytor att utgå från med utblickar mot parken, de livfulla gatorna mellan kvarteren och mot lugnare miljöer. - Mer än hundra träpelare kombinerade med massivträ och träregelväggar. Skolans gestaltningsarbete vilar på tre konceptuella beslut: - Idén att elever och lärare ska inspireras till fysisk aktivitet både inomhus och utomhus.   - Organiseringen av inre rum går före yttre form. Det flytande öppna rummet som skapas mellan de mer slutna funktioner har prioriterats före den yttre formen. - Arbeta för en stark integration mellan park/utemiljö och skolbyggnadens inre miljö. Arbetsmetodiken har bestått av en systematisk process med en dynamisk växelverkan mellan delprocesser som: Studiebesök på skolor, inläsning om pedagogik och skolarkitektur, lokalprogramstudier med sambandsdiagram, idé och konceptutveckling med collage, skisser och texter, gestaltningsprocess med hjälp av skisser, CAD-ritningar, fysiska modeller och digitala 3D-modeller, diskussioner och kritisk analys av gestaltade lösningar med handledare, kursdeltagare och stödpersoner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)