User centered study and specificationof an ergonomic coach guide area

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Levi MÅrten; Carl-johan Waldner; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport täcker ett examensarbete där en studie av guideplatsen i turistbussar görs. Guideplatsen ärden plats som finns i det främre insteget i bussar, bredvid föraren. Den kallas guideplatsen då dentraditionellt används av guider. Väldigt få busstillverkare har lagt ner något större fokus på guideplatsensutformning, vilket har gjort den till ett negligerat område med många möjligheter till förbättring. Genomatt förbättra guideplatsen i sina turistbussar får Scania på så sätt ett unikt marknadsförings- ochförsäljningsargument.Syftet med detta projekt är att ta fram en kravspecifikation för en guideplats med stark korrelation tillanvändares behov. Olika användartyper och deras användning kategoriseras in i personas och scenarion.Genom denna kartläggning av sammanhanget kring användningen identifieras och analyseras problem ochanvändarbehov med guideplatsen. Dessa översätts sedan och kvantifieras i mätbara krav, vilka prioriterasmellan varandra. I denna kravspecifikation tas också andra faktorer hänsyn till, så som ergonomiskariktlinjer, lagar och direktiv kring guideplatsen och dess angränsande områden och fysiska begränsningar ituristbusslayouter.Studien identifierar huvudproblemområden och behov för guider i turistbussar. Dessa är kommunikationmed förare och passagerare, brist på utrymme för komfort och brist på förvaring. Det finns också fleraandra problem och behov, såsom behovet av mediakontroller, klimatkontroller, en snabb och lättförståeligstolsfällningsmekanism och bättre solskydd.Många av de identifierade problemen är relaterade till bristen på utrymme på guideplatsen. En studie avpassagerarutrymmet på ett antal turistbussmodeller avslöjar att extra utrymme kan frigöras till guidensfördel genom optimering av passagerarstolslayouten. Förarplatsen och guideplatsen bör ges lika stortutrymme. Det här är möjligt i några av dagens turistbussmodeller utan att reducera antalet passagerarsäten.Genom att göra guideplatsen prioriterad tidigt i utvecklingen av nya turistbussmodeller kan tillräckligtutrymme för guideplatsen fås utan att antalet passagerarsäten påverkas.För att ge ett exempel på hur en guideplats som möter kraven kan se ut har layoutkoncept utvecklats ochvisualiserats. Dessa koncept har gemensamt att: de ger guiden lika mycket utrymme som föraren, deerbjuder full golvyta framför guidestolen för att tillåta varierande sittställningar och för att göra det lättareatt ta sig in och ut ur stolen och de har förvaringslösningar inom bekvämt räckhåll.Dessa koncept verifieras med avseende på utrymme för längre individer och räckhåll för kortare individer.De jämförs också med de övergripande kraven, tillsammans med en referensbuss, och uppfyller femrespektive sex av de sju kraven, jämfört med referensen som inte uppfyller något. Genom detta mötsguidernas behov tillsammans med projektets mål, och Scania får ett unikt försäljningsargument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)