Empati-Didaktik. Didaktiska metoder som utvecklar elevers empatiska förmåga på gymnasieskolans omvårdnadsprogram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Som sjuksköterskor och blivande vårdlärare har syftet i detta arbete varit attfinna didaktiska metoder, både praktiska och teoretiska, som kan utveckla/ökaelevers empatiska förmåga. Genom en kvantitativ undersökning bland tiovårdlärare på två olika skolor i Malmö, och genom litteratur och publiceradeartiklar har vi fått ökad kunskap om fenomenet empati samt vilka didaktiskametoder som kan användas inom omvårdnadsprogrammet. I vår undersökningframkom att samtliga vårdlärare ansåg att elevernas empatiska förmåga varmycket viktig för deras framtida yrkesroll, och de använder sig av olikadidaktiska metoder för att uppnå detta. I litteraturen fann vi ytterligare värdefullametoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)