Gömda barns rätt till utbildning

Detta är en C-uppsats från

Författare: Elma Licina; [2010]

Nyckelord: Gömda barn; utbildning; Barnkonventionen;

Sammanfattning: SyfteSyftet med detta arbete är att undersöka varför det är viktigt för de gömda barnen att gå i skolan, samt vilkahinder det finns som försvårar de gömda barnens skolgång.HuvudfrågaEn av mina huvudfrågor är hur de barnen som inte får gå i skolan känner sig och vad som händer med dem.Metod och MaterialDå detta är ett ämne det inte skrivits så mycket om finns det endast knapphändig information att tillgå. Det jagfrämst kommer fokusera på är intervjuerna och de svaren jag får.Det intervjusättet jag valt att göra är samtalsintervjuer. Samtalsintervjuer ger goda möjligheter att registrera svarsom är oväntade och att man har en god möjlighet till uppföljning.Materialet jag har använt mig av är främst olika dokument och skrivelser från både FN och Sveriges regering.Jag använder även litteratur om social exkludering och uteslutning.ResultatDet är oerhört viktigt för de gömda barnen att gå i skolan då de känner att de duger och de får känna sig sombarn och komma bort från sin annars otrygga vardag. De barn som inte får gå i skolan blir totalt uteslutna ursamhället. Detta medför konsekvenser för de i framtiden, t ex att de har svårt för sociala relationer.Betydelse för läraryrketLärarna är en viktig yrkesgrupp för att förverkliga innehållet i Barnkonventionen. Det är viktigt för framtidenslärare att veta vad de kan komma att stöta på i deras arbete i framtiden och hur man kan hantera det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)